Met deze 5 tips houd je je mentale gezondheid fit

Gepubliceerd op 24 november 2022 om 18:00

Je mentale gezondheid is een belangrijk aspect in je leven. Pieker je veel, heb je veel zorgen of maken situaties je gestrest dan is het nog belangrijker om regelmatig te kijken hoe jouw mentale gezondheid er voor staat. Het draagt namelijk bij aan je geluk, je gevoel van vervulling en kwaliteit van leven. 

Begin 2021 kwam ik in een burn out terecht en dat had er alles mee te maken dat ik niet goed wist hoe ik met stress om moest gaan. Ik vermeed het liever en richtte me op dingen die ik wel onder controle had. Tenminste dat dacht ik.

 

Al snel kwam ik er achter dat ik niks meer onder controle had en mijn zoektocht naar rust, ontspanning en vertrouwen in mezelf begon opnieuw. De jaren daarvoor had ik al veel innerlijk werk verricht, maar er was ook nog veel te doen. 

 

Omgaan met stress was hierin een van de belangrijkste dingen, zodat ik er mee om kon leren gaan in plaats het als aanstellerig gedrag te zien en iets dat in de weg stond.

Met deze vijf tips zet je stappen in een fitte mentale gezondheid, zodat jij obstakels en stressvolle situaties veel beter aan kunt.

1. Journallen

Jazeker, dagboek schrijven draagt absoluut bij aan meer geluk, rust en overvloed in je leven. Je kan journallen op zoveel manieren inzetten, waaronder het dealen met stress. Je gevoelens zijn belangrijk en mogen gezien worden. Door deze op papier te gaan zetten worden ze meer zichtbaar en herkenbaar, waardoor je ze aan kunt kijken. Daarmee geef je jezelf de ruimte die nodig is om jezelf comfortabel te gaan velen met hoe je je voelt. 

Journallen heeft mij veel rust in mijn hoofd gegeven en ik gebruik het nog steeds wanneer ik in een stressvolle periode zit of situatie. Dankzij journallen kom ik er dan makkelijker doorheen in plaats van dat ik er omheen probeer te gaan. 

2. Buitenlucht

Elke dag minimaal een half uur in de buitenlucht zijn helpt je stresslevels te laten zakken, zodat je even een ander stuk van je hersenen gaat gebruiken. Het stuk dat niet piekert of onrustig is, maar het gedeelte in je hersenen dat positief geprikkeld wordt. 

Door te wandelen, in de tuin bezig te zijn of gewoon ergens in de natuur te gaan zitten zorg je ervoor dat je meer in het nu komt. En dat helpt om ruimte te creëren voor mooie inzichten, rust en antwoorden. In stilte in de buitenlucht zijn geeft meer antwoorden dan je denkt.

3. Een hobby

Vind een nieuwe hobby waar je blij van wordt. Laat dat geluk hormoon in je hersenen maar vrij komen terwijl jij een nieuwe hobby aan het leren en oefenen bent. Het leren van iets nieuws geeft een zelfvertrouwen boost, omdat je iets probeert dat je eerder nog niet kon. En blijkt dat dit niet jouw nieuwe hobby is, dan ga je op zoek naar iets anders. Er is zoveel dat te ontdekken!

4. Groenten en fruit

Het is waar. Het eten van groenten en fruit zorgen voor geluk en ontspanning. Namelijk het geluk en de ontspanning in je lichaam. Het eten van groenten en fruit zorgt voor een goede darmflora en aangezien je darmen je tweede hersenen zijn, begrijp je wel dat dit belangrijk is voor een mentaal fitte gezondheid.

Je darmen en dus je lichaam voeden met vitamine, mineralen en vezels dragen bij aan een gelukkige jij.

5. Nachtrust

Tijdens je slaap is het de bedoeling dat je lichaam en geest in rust stand komen, zodat het kan verwerken wat je die dag hebt mee gemaakt. Pieker jij veel of zit je regelmatig in een hoog stresslevel dan neem je dat ook mee wanneer je gaat slapen. Zo neem je ook je stress mee van een paar dagen geleden als je toen ook al niet goed geslapen hebt. Mediteer voor je gaat slapen, journal je gedachten van die dag en zeg liefdevolle affirmaties voor je in slaap valt. Gemiddeld zo'n acht uur slaap per nacht helpt jou uitgerust wakker worden en zorgt ervoor dat jij dag veel beter aan kan.

Een fitte mentale gezondheid is net zo belangrijk als je lichamelijke gezondheid. Kies een van de bovenstaande tips en ga daar de komende tijd mee aan de slag.

 

Welke tip ga jij opvolgen? Laat het me weten, ik hoor het graag.

 

- met warme groet, Karin


«   »